joi, 31 martie 2016

,,Floare de tei'' de Mihai Eminescu






Floare de tei
poezie
din Manuscriptum (nr. 1, 1991) 















     Iubirea dintre Eminescu și Veronica Micle are astăzi parfum de legendă,  însă muza care l-a inspirat pe Eminescu încă din adolescență a fost o primă și irepetabilă iubire pe care a cunoscut-o într-o primăvară, în luncile Ipoteștiului ( un ,,pui cu ochi de foc,/ Cu părul negru în coade, cu fața zâbitoare/ Își pleacă ochii timizi,,).
    Deși copilăria până la 8 ani a petrecut-o la Botoșani, la Ipotești a fost ars de focul iubirii și a început să compună cu fervoare.
     Din acea perioadă au fost găsite în manuscrise 24 de poezii, 16 care nu au fost publicate în volume, 12 reconstituiri și autonomizări dintre care, 5 inedite. În total 52 de poezii.
       …<<Întâia iubire i-a rămas poetului aprinsă în suflet așa cum mocnesc cărbunii aprinși până la stingerea focului. Dovada cea mai vie este ,,Floare de tei’’ una dintre reconstituiri >> a declarat eminescologul Valentin Coșereanu.
         Petru Creția a ordonat strofele disparate în mai multe manuscrise așa cum credea că ar fi făcut-o Eminescu .
,,Recomandarea lui Petru Creția este aceea de a le citi cu gândul la mișcarea interioară. Și când spun aceasta, mă gândesc neapărat la ,,Floare de tei’’, ultima poezie cunoscută și care este dovada vie că iubita de la Ipotești i-a rămas icoană de lumină în sufletul neprihănit al poeticului eminescian’’. ( eminescologul Valentin Coșereanu).




Floare de tei



1 .Floare de tei
   Cât de curând treci
   Plutind în calea mea
   Dulce să ieși?


2. Floare de mai,   Cine te-a pus să vii
   Dacă mereu mai ai
  Ochii tăi mari și vii


3. Floare de fag   Doina cântându-mi-o
   Reamintindu-mi-o
   Sună cu drag.


4. Floare de corn,
   Dulce vestindu-mă,
   Întinerindu-mă
   Sună un corn.

5.Floare de șes,
  Este al cetăților
  Singuratăților
  Vis și eres.

6 .Floare de lunci,
   Oare de mult s-a dus
   Steaua către apus?
   Încă de-atunci?

7. Floare de lac,
   De-atunci cuprins cu chin
   Eu sufăr și m-alin,
   Sufăr și tac.

8 .Floare de lan,
   De-atunci te văd venind
   Și blândă surâzând.
   An după an.

9. Floare de deal,
   Unde te-ai dus de-atunci
   Din codri și din lucruri
   Pe-al lumii val?

10. Floare de plai,
     Codrii și undele
    Dulce pătrundu-le
    Cu al tău rai.

11. Floare de văi,
     Rămâi în calea mea,
     Mângâie jalea mea,
     În ochi îmi stăi.

12. Floare de stânci
     Tu pleci, și-ades te chem
     Cu cântec și blestem
     În văi adânci.

13. Floare de munți,
      Dintre păduri de brad
     Pururi izvoare cad
     Palidei frunți.

14.  Floare de drum
      Care te-nduri pe-atât,
      Ș-atuncea te-am iubit,
      Atunci ș-acum.

15.  Floare de vad,
      Asemeni zorilor,
      Căderii florilor
        Stelele cad.

16.  Flori de mormânt,
       În taina serilor
       Am dat durerilor
       Aripi de vânt

17.  Lună ce treci,
      Crengile, frunzele
      Dulce pătrunze-le    
       Razele-ți reci.   




[1882]




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postare prezentată

BIBLIOTECA MUNICIPALĂ FETEȘTI - PREZENTARE

     BIBLIOTECA MUNICIPALĂ FETEȘTI este o bibliotecă cu profil enciclopedic  și se subordonează Consiliului Local funcționând potrivit regul...